Toen je jonger was en de kinderen nog thuis woonden, stond je probleemloos mee op om zeven uur ’s ochtends. Elke maaltijd smaakte even goed en als je naar het toilet moest, dan ging dat heel vlot. Vanaf je vijftigste begint dat bij vele mensen om te keren. Buikpijn en broze botten zijn geen ver-van-mijn-bedshow meer. En alles verloopt moeizamer. Om van je fantastische seksleven nog maar te zwijgen.

Geen tovermedicijn
Een tovermedicijn tegen ouder worden, bestaat jammer genoeg nog altijd niet. Maar voor je begint te panikeren: dat is ook helemaal niet nodig. Want door bewust te leven en te eten, geraak je al een heel eind. En dat hoeft zeker geen synoniem te zijn voor maniakaal diëten. Er is niemand die op zijn oude dag straalt van geluk, omdat hij nooit meer kan eten wat hij wil, alleen maar om gezond te blijven.

Geef niet alles op
Professor Raoul Rottiers, specialist endocrinologie en voeding aan de Universiteit Gent, schreef enkele jaren geleden het boek Gezond na vijftig. En ook hij gaat ermee akkoord: alles opgeven, hoeft niet. “Sommige mensen zijn heel fanatiek. Ze eten bijna geen brood meer, alleen magere voedingsmiddelen. Maar vaak worden deze mensen chagrijnig. Ze zijn niet gelukkig en hebben geen levenskwaliteit.”

 

Ik maak geen lijst meer met verboden producten. Wel een met aanbevolen voedingsmiddelen

 

Probeer tomatensap
Rottiers steekt dan ook nooit het vingertje op naar patiënten. Integendeel. “Ik maak geen lijst meer met verboden producten. Wel een met aanbevolen voedingsmiddelen. Zo raad ik soms aan om meer vis te eten dan vlees. En om eens een tomatensapje te proberen in plaats van frisdrank te drinken. Die positieve benadering van voeding heeft meer effect.”

Koekjes boosdoeners
Wat ons vandaag vooral de das omdoet, zijn suikers. Vooral frisdranken en koekjes zijn de grote boosdoeners. Groenten en fruit daarentegen zijn ideaal voor ouderen. Ze bevatten veel vitaminen en vezels. Groenten als spinazie, kolen, erwten, bonen en artisjok verminderen bovendien de kans op darmkanker. Verder wordt aangeraden om zoveel mogelijk de voedingsdriehoek te volgen. Al staat die tegenwoordig fel ter discussie. Rottiers: “Persoonlijk verwacht ik dat ze binnen een paar jaar die driehoek zullen herzien. Er zullen wellicht minder koolhydraten in zitten.”

Dagelijks eitje
Maar ook die nieuwe versie zal op zijn beurt weer aangepast worden in de toekomst. Want voeding is geen exacte wetenschap. Zo werd vroeger afgeraden om veel eieren te eten, want dat verhoogde sterk de cholesterol. Nu wordt beweerd dat elke dag een ei op het menu het best is. Rottiers: “Want het zijn schitterende eiwitten. En de cholesterol van je lichaam zal er niet door stijgen. Die gaat eerder de hoogte in van rood vlees, spek en kaas.”

 

Lichaamsbeweging heeft naast voeding en je omgeving invloed op het afsterven van je DNA

 

Onvoldoende vitaminen
Een andere populaire overtuiging, niet alleen bij ouderen, is dat voedingssupplementen gezond zijn. Maar niets is minder waar. Wie gevarieerd eet, krijgt voldoende vitaminen binnen. Maar zoals bij elke regel, is er ook hier een uitzondering: vitamine D. Die vitamine kunnen we niet opnemen uit voeding, maar halen we uit de directe blootstelling van onze huid aan de zon. Zonnecrème en kleding houden de opname tegen. Zelfs wie vaak buiten komt, krijgt niet altijd voldoende vitamine D binnen.

Verband met dementie
En hoe ouder je wordt, hoe meer tijd je in huis doorbrengt. Dat is vooral opvallend bij senioren die in een rusthuis verblijven. En dat is jammer, want volgens bioloog Alain Jorissen heeft vitamine D een heel positief effect op ouderen. “Vitamine D versterkt je immuniteit zodat je minder gevoelig bent voor infecties. Het is ook goed voor je spierkracht en botten. Dat is erg belangrijk voor ouderen, want als ze vallen kan dat breuken voorkomen. Verder tonen recente studies aan dat vitamine D een duidelijk verband heeft met dementie. Het risico bij te lage vitamine D-gehaltes, zou dubbel zo groot zijn.”

Blijf bewegen
Vijftigplussers die gezond eten en veel buiten komen, zijn dus goed bezig. Al ontbreekt er nog één essentiële voorwaarde voor een gezonde oude dag: beweging. Rottiers: “Lichaamsbeweging heeft naast voeding en je omgeving invloed op het afsterven van je DNA. Je kunt dus zo veel groenten en fruit eten als je wilt, zonder die beweging zul je nooit hetzelfde resultaat behalen.” Fitness voor senioren is dus zo’n gek idee nog niet. Je traint niet alleen je lichaam, maar ook je hart wordt krachtiger als je elke week eens buiten adem geraakt. Dus, beste senioren, laat die excuses over hoge bloeddruk of pijnlijke voeten maar achterwege. Want rust… roest (nog altijd)!