Stella McCartney die schattige rompertjes ontwerpt, een kinderlijn van Paul Smith en mode voor de kleinsten bij Kenzo en Roberto Cavalli… kinderen kleden zich steeds vaker als kleine volwassenen. Tegenover de felgekleurde truien met prints van Cars en Mega Mindy staan stukken die perfect met die van mama of papa passen: stoer jeanshemd en T-shirt met quote voor de little mister, sober Scandinavisch jurkje en hoog opgetrokken kousen voor de jonge juffer.

Hipsterbrillen & hashtags
Hippe kinderoutfits zijn legio op het Internet en sociale media. Je klikt door van het ene naar het andere Instagram-account en komt via de juiste hashtags terecht op websites van merken waar jonge meisjes poseren als fotomodellen – inclusief hipsterbril en trendy kapsel – en jongens met de handen in hun chino naar de einder staren. Ook op de blog Mwordmag is het smullen van de mooie plaatjes.

 

Instagram heeft de weg naar nieuwe edgy merken geopend, die het anders aanpakken dan het aanbod in traditionele kinderwinkels – Katleen Baum

 

Van instagram naar edgy merk
Katleen Baum, een van de drie moeders achter de site, merkt een enorme evolutie in kinderkleding. “Toen onze oudste kinderen zes jaar geleden geboren werden, moest we hard zoeken naar een simpele zwarte romper. Zwart was toen nog een echte ‘no-go’ voor kleintjes. Vandaag is het aanbod toffe kleren een pak groter.” Instagram opende de toegang naar nieuwe edgy merken, die het anders aanpakken dan het aanbod in traditionele kinderwinkels. Online heb je ook veel meer keuze dan in klerenwinkels, aangezien je over de hele wereld kunt shoppen.”

Ouders vs. kinderen
Mode voor ouders en hun kroost groeit ook meer naar elkaar toe. Zo ontwikkelde baby- en kindermerk Petit Bateau een lijn voor mama’s en ging Le Fabuleux Marcel de Bruxelles met Petit Marcel net de omgekeerde richting uit, door een kidsvariant van de volwassenencollectie op te starten. “Zelfs H&M maakt moeder-kind collecties,” weet Katleen.

Essentiel by Kiriloff
Dichter bij huis had je vorig jaar de samenwerking tussen Tiany Kiriloff, zelf moeder van drie en het Belgische merk Essentiel. Kiriloff maakte voor Essentiel een moeder-dochter-collectie met matching outfits. En de Belgische Caroline Bosmans maakt geen mode voor volwassenen, maar laat haar maten oplopen tot maatje 18 jaar, waardoor de mama’s perfect bij hun kinderen kunnen passen.

 

De oudsten komen mee kiezen wat ze willen dragen, en dat zijn meestal stoffen en snits waarmee ze goed kunnen ravotten

 

Kledij om te ravotten
Maar nemen ouders het kleden van hun kinderen soms niet té serieus? Katleen Baum: “Uiteraard zijn er mensen die dit te ver drijven, maar wij proberen onze kinderen nog altijd kind te laten zijn. De oudsten komen ook echt mee kiezen wat ze willen dragen, en dat zijn meestal stoffen en snits waarmee ze goed kunnen ravotten.”

Duur(zame) kleding
En toffe spullen hoeven heus niet altijd duur te zijn, zeker niet als je bij grotere ketens shopt. “Alleen ligt de kwaliteit daar doorgaans wat lager”, meent Baum. “Bij Mwordmag steunen we vooral de kleinere labels, die hard knokken om rond te komen. Ze kiezen vaak voor een productie in eigen land, voor natuurlijke materialen zoals biologisch katoen en inkt op waterbasis. Toch ook niet onbelangrijk.”

Less = more
Een eigen mini-me klinkt dus niet meer als een scenario voor de nieuwe Austin Powers. En wie nu al wil weten welke trends zomer 2016 brengt, kan surfen naar de website van Playtime Parijs, een vakbeurs voor kinderkleding. We zien veel drukke etnische prints passeren, met een hoofdrol voor de kleuren ‘indigo’ en ‘berberblauw’. Maar evengoed minimalistische snits in natuurlijke materialen als hennep of linnen. Want less zou volgend seizoen more zijn. Met andere woorden: alles kan, net zoals in de volwassenencollectie.