De technologische vooruitgang heeft ervoor gezorgd dat we steeds minder bewegen. We gebruiken apparaten en voertuigen die het ons mogelijk maken ons zo weinig mogelijk in te spannen. Ontspannen doen we liefst voor televisie. Dit geldt zeker voor de ouderen in onze samenleving. En toch hebben net zij heel wat te winnen bij regelmatige lichamelijke inspanning.

Belangrijkste voorwaarde
Ouderen die in beweging blijven zijn langer zelfredzaam en genieten van een hogere levenskwaliteit. De medische wereld bevestigt dat een gebrek aan beweging de kans verhoogt op overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, kanker, osteoporose en valpartijen. Maar wie sport ziet er ook beter uit en voelt zich fitter. Voldoende beweging is, naast een gezond eetpatroon, blijkbaar één van de belangrijkste voorwaarden om gezond ouder te worden.

Alarmerende cijfers
Hoewel er zo veel voordelen verbonden zijn aan beweging, vraag je je soms wel af waarom vijftigplussers het zo weinig doen. Volgens een onderzoek van het VIG (Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie) beweegt maar 16 procent van de 50- tot 65-jarigen voldoende om daarvan een gezondheidseffect te ondervinden. In de groep 65+ ligt dit percentage nog aanzienlijk lager, alarmerende cijfers.

Heterogene groep
Volgens Marc De Jonck, zaakvoerder van Synergie Wellness Point in Wommelgem en gespecialiseerd in 50+’ers kan je moeilijk spreken over ‘de 50-plusser’ of ‘senior’ als het om sport of beweging gaat. Want het is een heterogene groep. “Er zijn grote verschillen in leeftijd, levensstijl, opleiding, inkomen, sociale participatie en ook op het vlak van fysieke activiteit en motivatie.” Daarnaast moet je ook het verschil maken tussen bewegen en sporten. 10.000 stappen per dag zetten is nu de norm op het vlak van beweging. 8 op 10 senioren halen die norm niet!

Bewegen is doorzetten
Een van de voornaamste oorzaken en problemen volgens hem is dat iemand die nooit aan sport heeft gedaan, toen hij jong was, dat op latere leeftijd ook niet plots zal doen. “Onbekend is onbemind”, meent hij. “Je moet ook de durf en doorzettingsvermogen hebben om er na je vijftigste nog aan te beginnen.” Nochtans is iedereen er ondertussen wel van doordrongen dat we meer moeten bewegen. De kennis is niet alleen toegenomen, het aanbod aan sportactiviteiten is ook groter dan ooit.

Start to run of net niet?
Keuze te over zou je denken. Maar niets is minder waar. De Jonck: “Wat mij soms stoort, is dat het meestal gaat over cardiovasculaire bewegingsvormen als lopen en fietsen. Ik zie heel wat ouderen die opeens fanatiek beginnen met ‘start to run’. Maar we zijn meer dan ons hart. Als je ouder wordt, moet je aandacht geven aan je hele bewegingsstelsel. Door te lopen train je wel je hart, maar vaak ten koste van je gewrichten.” Andere bewegingsvormen zoals fitness, pilates, yoga, bodyforming zijn misschien rustiger, maar verbeteren ook het evenwicht, lenigheid, coördinatie en kracht. Zulke sporten raadt De Jonck eerder aan voor vijftigers die meer willen bewegen.

Stel doelen
En dat je doelen stelt, is normaal. Maar ook daar hoort voorzichtigheid bij, zeker als je competitief ingesteld bent. “Ik merk dat ‘willen winnen’ vaak leidt tot onvoorzichtig gedrag en blessures”, aldus De Jonck. “Ik heb ook wat moeite met ouderen die zichzelf graag doelen stellen. Voor een 50-plusser is een berg beklimmen of de Ten Miles lopen te vergelijken met topsport. Dat is gewoonweg niet gezond. Wie op oudere leeftijd graag meer wil bewegen, kan zich beter laten goed laten begeleiden door een professional.