Ride Your Bicycle
“Fietsen blijft erg interessant omdat het een ‘zachte sport’ is. Het is weinig belastend voor het lichaam. Mensen die wat met slijtage kampen of gewrichtsproblemen hebben, kunnen dit perfect doen. Bovendien is het een sport die je het hele jaar kan beoefenen, mits aangepaste kledij. Voor wie fietsen toch iets te inspannend wordt, is een elektrische fiets een passend alternatief. Het enige nadeel is dat fietsen niet onmiddellijk conditie opbouwt. Wie twee tot drie uur fietst, bouwt evenveel conditie op als iemand die een uurtje gaat joggen. Dat maakt het een stuk tijdrovender maakt.”

Run Forrest Run
“Joggen staat eigenlijk loodrecht tegenover fietsen. Lopen is een vrij zware sport die belastend is voor het lichaam. Knieën, enkels, heupen en rug krijgen stevige schokken te verduren. Wie wil starten, moet opbouwen en luisteren naar zijn lichaam. Het risico bestaat dat je met goede bedoelingen te hard van stapel loopt, met blessures als gevolg. Joggen blijft wel uitstekend om conditie op te bouwen. Vijftigplussers die deze sport beoefenen, hebben een erg goede conditie. Bovendien pompt het hart het bloed goed rond, waardoor een uurtje joggen uitstekend is voor hart en bloedvaten. En het werkt bloeddrukverlagend.”

Keep on swimming
“Aangezien de zwaartekracht in water wegvalt, is zwemmen weinig belastend en ideaal om conditie op te bouwen. Iedereen kan het ook makkelijk doen, ook mensen die met overgewicht kampen. Het is eveneens een uitstekend alternatief voor lopers die met blessures te maken krijgen. Bij zwemmen worden veel verschillende spieren gebruikt, waardoor het hele lichaam er baat bij heeft. Het enige nadeel is dat koud water niet zo goed is voor de spieren. Ook voor mensen die astma hebben, is zwemmen dan niet meteen aan te raden.”

Match Point
“Wie in de herfst van zijn leven wilt tennissen, raad ik aan om met leeftijdsgenoten te spelen. Als je tegen jongere mensen speelt, ben je geneigd om door overmoedigheid over je limieten te gaan. Tennis is ideaal voor vijtigeres omdat het spel veel rustpunten kent. Je moet de ballen halen, tussen de sets door kan er even gerust worden… Daarnaast is tennis ook een sociale sport. Na een partijtje wordt er nog iets gedronken en bijgepraat. Het nadeel van de sport is dat de korte, explosieve bewegingen knie- of heupklachten kunnen veroorzaken.”

Pumping Iron
“Fitness kan twee doelen hebben: enerzijds krachtversterking en anderzijds conditieopbouw. De krachtversterking is ideaal om de spieren aan te sterken, wat dan weer een voordeel is voor andere sporten. Het risico op blessures verdwijnt als de spieren beter ontwikkeld zijn. De cardiotrainingen zijn dan weer goed voor het hart en de bloedvaten. Daarnaast is het een sport voor iedereen en altijd. Je hebt verschillende mogelijkheden hebt en je kunt zowel in de winter als in de zomer fitnessen. Ik adviseer wel om naar centra te gaan waar gespecialiseerde mensen je helpen met het opstellen van een schema, zodat je correct kunt starten.”

Dirty Dancing
“Misschien het buitenbeentje in de reeks, maar dansen is heel erg gezond. Omdat je je lichaam voortdurend beweegt. Daarnaast is het een sociale activiteit die je met vrienden of je partner kunt beoefenen. Ga uiteraard voor de dansen die niet te extreem zijn. Laat capoeira of breakdance misschien voor de jongere generatie en ga voor tango of andere Latijns-Amerikaanse dansen. Doe vooral wat je lichaam aankan en leer de technieken op een juiste manier aan. Op die manier kun je beweging en ontspanning optimaal aan elkaar koppelen.”